کد مطلب:312382 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:228

در گفتار حضرت مهدی
در بخش پایانی از زیارت شهدا چنین آمده است:

السلام علیكم یا خیر انصار. السلام علیكم بما صبرتم فنعم عقبی الدار بوأكم الله مبوأ الابرار، اشهد لقد كشف الله لكم الغطاء و مهد لكم الوطاء و اجزل لكم العطاء و كنتم عن الحق غیر بطاء و انتم لنا فرط و نحن لكم خلطاء فی دار البقاء و السلام علیكم و رحمة الله و بركاته [1] .



[ صفحه 257]



سلام بر شما ای بهترین یاوران. سلام بر شما به خاطر صبری كه داشتید. پس چه خوش است جایگاه شما در جهان دیگر. خداوند شما را در جایگاه نیكان قرار دهد. شهادت می دهم كه خداوند پرده را از پیش چشم شما برداشته و فرشی برای شما گسترده و بخشش به شما را فراوان كرده؛ و شما در راه حق كند و تن آسا نبودید و شما پیشگامان مایید و ما همنشینان شما در جهان باقی. و سلام و رحمت و بركات خداوند بر شما باد!

در این بخش تنها به پنج نكته (خیرانصار، السلام علیكم بما صبرتم، بوأكم الله مبوأ الابرار، كنتم عن الحق غیر بطاء، كشف الله لكم العظاء) از این زیارت نورانی اشاره می كنیم.


[1] بحارالانوار، ج 45، ص 73؛ اقبال الاعمال، ص 573؛ عوالم العلوم، ج 17، ص 340. زيارت شهدا كه به آن زيارت ناحيه نيز مي گويند از طريق سيد بن طاوس از شيخ طوسي نقل شده است و در سند آن چنين آمده: «قال: خرج من الناحية سنة اثنتين و خمسين و مأتين (252) علي يدالشيخ محمد بن غالب الاصفهاني...». از آن جا كه تولد حضرت مهدي - عجل الله تعالي فرجه الشريف - را سال 255 و حداكثر سال 258 نوشته اند، زيارت ناحيه نمي تواند از حضرت مهدي - عجل الله تعالي فرجه الشريف - بوده باشد. مرحوم مجلسي در بحارالانوار، ج 101، ص 274 پس از بيان اين اشكال مي نويسد ممكن است زيارت مزبور از ناحيه ي امام حسن عسكري (ع) رسيده باشد و يا آن كه تاريخ سند به اشتباه ضبط شده باشد و درست آن اثنتين و ستين و مأتين (262) بوده باشد.

به هر حال، اشكال فوق خدشه اي به اعتبار زيارت وارد نمي كند، چرا كه بزرگان فن روايت و حديث بر آن اعتماد كرده و آن را نقل كرده اند: الاقبال، ص 47؛ مصباح الزائر، ص 148؛ مزار كبير، ص 162.

گذشته از اين كه موضوع روايت از موضوع هايي نيست كه زمينه براي دخل و تصرف ديگران داشته باشد (مانند احكام فقهي) و از طرفي مضامين آن در زيارات ديگر نيز يافت مي شود كه اين خود تأييدي بر اعتبار آن خواهد بود.